18 February 2012

words

             aku : nadiah..nadiah, tengok tu. sedapnya durian tu dia jual...
                   jom beli...share dengan aku
       nadiah : ok je..aku pon dah lama tak makan ni. jom...jom...
           aku : abang...nak sebijik durian ni. nak yang paling kecik tu sekali...
       nadiah : ehh...zira, aku rasa baik kau suruh abang tu kopek durian tu siap-siap.
                   aku tak ada pisau lam bilik...kau ada ke??
           aku : aku tak ada pisau gak...kejap, aku cakap...
                   abang...tolong kopek durian tu sekali boleh tak?? kitaorang tak ada pisau
     abang2 : ahhh...nak kopek?? kitaorang mana ada kopek dik...hahahahaha
           aku : nadiah...aku salah cakap ke?? nape dorang gelakkan aku??


ahhh...alkisah kejadian ni berlaku masa aku belajar kat kota bahru, kelantan
masa tu...aku baru je setahun duk kelantan
lepas kene gelak macam orang gile...
barulah aku faham...
'kopek' tu rupanya...maksud dia 'buah dada perempuan'
kechek-kechek kelate gitu...haha
bengong je abe-abe kelate tu
ingat semua orang yang beli tu...orang kelantan ke??
haishhhh...sabar jelah aku ni  =p

point yang aku nak cakap sebenarnye....
perkataan 
word 
palabra (in spanish)
kalimah (in arabic)
focal (in irish)
wort (in german)
some people said that words are more mightier than the sword
pelik kan?? kekadang kata-kata ni leh wat orang gaduh...
bertumbuk, berguling2 lagi tu...huh
yang di sana cakap macam ni....yang di sini cakap macam tu 
kenapa terjadi macam tu??
1. salah dengar ke?? 
yelah...kekadang sixteen kedengaran macam sixty
2. salah ditafsirkan ke??
nanti jumpa lepas isyak ye...tapi pkul brape tu?? pukul 9 malam ke?? 
tapi pukul 12 malam pon still lepas isyak juga...kan??
{aku memang tak suke kalau orang ajak meeting pastu cakap jumpa lepas isyak ye...
bagilah the exact time...huhu 0_o}
3. salah baca gaya bahasa ke??
"aku benci makan mee duhhhh...."   
ada gak orang ingat duhhh ni singkatan dari perkataan bodoh...
tapi ada orang kata ini just macam style, gaya bercakap je...
macam derrr, derrr....tu, haha
4. atau kerana ini zaman moden, perkataan juga telah diupdate gitu...
perkataan bajet pon dah ada dalam kamus bahasa melayu
dulu eja...kaseh, sekarang kasih
dulu eja...tammat, sekarang tamat..
{kalau korang tengok movie P.Ramlee...mesti korang perasan perkataan macam ni}
5. ke sebab negeri lain-lain...
aku cakap tak nak
kawan kelate aku cakap tok sir
kawan terengganu aku cakap tok amboh
aku panggil almari, kawan johor aku panggil gerobok



ermm...walaupapepon sebabnya
rasanye...sebelum bertindak tu..
fikir-fikirkanlah dulu...
dulu ayah aku penah tanya aku...
                dady : zirah...kau penah dengar tak suara unta??
                 aku : {bila pulak aku pergi zoo ni??}
               dady : sebenarnya...unta berfikir dulu sebelum cakap.
                         kau tengok..leher dia kan panjang??
                         jadi..sebelum dia nak bercakap..suara akan lalu dari khalkum dia,
                         pergi mulut. tapi leher dia panjang...by the time, dia nak cakap..
                         mesti tak kuar suara dia..sbb dia ada banyak masa untuk berfikir
jadi..pada aku, aku harap
fikir-fikirkanlah dulu sebelum cakap
nasihat ini bukan untuk korang sahaja...untuk aku juga
kekadang aku sendiri tak tahu apa yang aku cakap
sebab pada aku...macam tak ada apa-apa
tapi lain pulak pada orang lain...
yang anggapnya seyes, sensitif

jadi di sini juga...aku minta maaf sekiranya
pada korang semua...aku ada salah cakap
terkasar bahasa dan sewaktu dengannya
i wish so many times to be perfect
i wish so many nights to be adore by everyone
i linger wish to be pretty in the eyes of everybody
i pray and pray not to be hurt by anyone
thus, i try as hard as i can not to hurt others as well too
but...what more shall i do??
God only sent me as human...seorang manusia biasa

15 comments:

Unknown said...

akak cukup tak suka orang cakap dengan akak ada "doh...der...siot.." dan ada beberapa perkataan pelik lagi..menjengkel kan la..:)

Aisyah Aina said...

haha. kelakar la.

kadang2 time kita cakap selalu kita fikir lain tapi orang yang dengar pulak fikir lain lepas tu salah anggap. biasa la tu kan.

Ezad Skytech said...

haha...time beli durian tu kelakar..hee..

tu la..kadang2 tersalah dgr pun ada..lain yg kita ckp..lain yg org tu dgr...

Lee-kun said...

nice entryla..^^

betei2..slalu org cakap, words are sharper than swords..huuu..

besela, semua org pun manusia biasa..u're just fine the way u r.. ^^

kim heeruul said...

baru gua tahu.. keh keh keh..

Naji Mahat said...

huhu nice thought

mrs eyza said...

alamak sian awak...x baik tau abg2 tue gelakkan awak....

Unknown said...

haha agree, part kopek tu memang klaka..lol words are sharper than swords!!!

NasQ said...

kadang kadang lidah lebih cepat dari otak... guano tuh?

Abu Bagi said...

err comel pula cerita unta tu hehehehe

betul la.. apa apa pun semua kena fikir dulu sebelum buat sebelum cakap.. jgn main blasah aje.. kan kan..

emarieys said...

sejak kerja ni..akak dpt dgr perkataa. beb..kadang-kadang terikutlah juga..panggil kawan dgn beb jer..

ZULHILMI TEMPOYAK said...

hmmm.. ape ye...

hmm...xtercapai akal kesan mmbaca. hee

Hanie Dew said...

perkataan memeng setajam pedang sebab tanpa sempat kita lihat bilahnya dah masuk tusuk tusuk dalam hati. pedang bole nampak lagi.

bwarghhhhh said...

susah nak duga tahap sensitiviti orang kan?

kalau terer sila kopek durian menggunakan kopek.tak perlu imagine.just kopek.

Lea Isnawi said...

korang tak ajak pun makan durian

majok!