05 February 2012

mat kool, mat kool....kawanku!!!!

masa aku umur 5, 6 tahun...aku duduk rumah nenek aku
nenek...aku panggil  mak
mak...aku panggil mumy
dady masa tu kerja di kuantan
oleh sebab kesiankan ayah aku turun naik kuantan ke kajang setiap weekend
mumy pon akur dan ikut dady duduk kuantan
tinggallah aku dan abg aku masa tu duk rumah nenek
satu hari tu...{dahlah ponteng tadika hari tu..hehe^^}
bunyi loceng itu kendengaran...bunyi enjin motor pon leh kedengaran
dari jauh lagi, aku dah tau tu bunyi ape
then...lagu tu pon menyusul
mat kool...mat kool...kawanku
mari kite ikut mat kool...
main2 selalu...syoknye, syoknye...idamanku
jom...kite pergi
cepat2..aku pon bangun, lompat2


                                 aku : mak...mak...ice creamlah mak. menit nak icecream.
                                         cepatlah mak...nanti dia pergi
                                        {menit nama panggilan masa kecil..hehe^^}
                             nenek : eeiii...kau nak ke ice cream tu?? 
                                         kau tahu tak orang tu pengotor??
                                 aku : kenape lak mak??
                             nenek : orang yang jual tu berak kencing tak basuh...
                                         aku nampak minggu lepas, dia pergi kat tepi semak 
                                         belakang rumah mak cik jah tu. pastu dia naik 
                                         motor dia, jalan je..tak basuh. lepas tu...ak nampak 
                                         dia korek hidung, dia xbasuh tangan dia pon...
                                         lepas tu, dia pegang biskut icecream tu.
                                         kau nak ke ice cream dia lagi??? 
                                aku : {aku hanya diam membisu dan...berfikir}


sampai sekarang...aku takot gile dengan orang yang jual ice cream naik motor tu
dengan ice cream2 dia sekali....aku takot, haha^^
mana tak nye...masa tu aku kecil lagi, comel sangat2...ahaksss
dah kene brainwash dengan nenek aku 
bila dah besar panjang ni...
baru aku faham kenape...nenek aku cakap macam tu sebab tak nak beli ice cream tu
bila difikirkan balik...mana taknya nenek aku cakap macam tu
boleh dikatakan masa aku kecik tu...setiap hari aku mintak ice cream
haha...dah aku gile icecream, macamana?? haha^^

                                  
   ice cream motor Kerinchi, Indonesia. masa bila lak aku pergi sana??
  jeng...jeng...jeng...tunggu the next entry ye, jangan ke mana2...hehe^^


oo...yerrrr, aku satu family sekarang
berjiran dengan nenek aku...
adalah one day..ice cream motor ni datang lagi...

              kak ya (adik pompuan) : mumy...mumy, ice cream mumy. 
                                                    nak mumy...nak....
                                        mumy : kau nak belanja ke??
                                       kak ya : alaaa....kakya mana ada duit mumy??
                                        mumy : ahhh...pergilah beli. tu...beli sekali untuk mak, 
                                                    dia tengah tanam bunga kat luar tu....
    kejap lepas tu, mumy pandang aku....
                                        mumy : zirah...kau tak nak ice cream tu??
                                           aku : tak naklah mumy....
                                        mumy : ahhh...kau cayalah lagi cakap mak kau 
                                                    tu lain kali, haha.
                                                    tu kau tengok tu...dia makan, relax je
                                                    tak ada pon dia cakap korek hidung ke pe...haha


masa tu...aku tengok je nenek aku jilat2 ice cream tu
macam seronok je dia jilat2...haha^^
jadi di sini...jika ada, pakcik2 yang jual ice cream motor tu baca blog saya
saya minta maaf sangat2
bukan saya tak nak beli ice cream pakcik tu
saya tahu ice cream pakcik sedap...saya ingat lagi rasa dia
cuma...cuma...saya dah phobia sejak kecil lagi, hehe^^


p/s : adik aku yang kak ya tu pon gile ice cream, tapi bila aku wat taktik
       nenek aku kat dia..tak berjaya pon. dia still berlari pergi beli gak ice
       cream tu. nampak sangat adik aku ni keras kepala ke...
       aku yang innocent sangat, dengar je cakap orang tua??? hahaha^^

p/s lagi sekali : nenek dah nak masuk 70 tahun dah...tapi still leh drive kete,
                       g pasar, g surau, g marhaban, kekadang g melaka n johor gak...
                       haha, sangat cool kan??
               

7 comments:

Abu Bagi said...

wahh lama tak makan matcool.. skung layang magnem aje gitu hahahhaa

NasQ said...

hik hik hik... alasan yang sama mak aku guna...

Unknown said...

tetiba nak makan aiskrim..panas2 ni sedap makan aiskrim..hehe

jelah said...

matkool2x...kalo balik umah ade jgak dgr..ptg2 ni dok pekene ais kacang pon sedap jgak..

jom baca http://bahteraemass.blogspot.com/2012/02/bagaimana-cara-rasulullah-tidur.html

Lea IsNawi said...

aku pun kalo bab makanan aku x cya sgt
peduli apa
belasah jugak.

hahaha

biela bell said...

Hahaha..penangan eskem punyer pasal..

Unknown said...

kuat lg nenek tu yer